IKEA PS 2014 – brawo nasi!

To mi się podoba

W myśl zasady: „kto nas pochwali, jeśli nie pochwalimy się sami” zaczynam prezentowanie kolekcji IKEA PS 2014 od przedstawienia polskich projektantów i ich świetnych projektów.

Projektantów zaproszonych do współpracy nad najnowszą, ósmą już kolekcją IKEA PS wybrano jak zwykle starannie. Tym razem zwracając uwagę, by byli to twórcy, którzy wniosą coś nowego do sposobów zamieszkiwania w nowoczesnych miastach. Nie dostali do zaprojektowania stołów, krzeseł czy łóżek, a rozwiązania mobilne, wielofunkcyjne, piękne i w cenie IKEA.

Prace rozpoczęto trzy lata temu. W Szwecji spotkali się projektanci z 40 pracowni z całego świata. Otrzymali założenia nowej kolekcji IKEA PS, którą nazwano On The Move – w ruchu. Powstało 200 koncepcji, z których wybrano 40. Ich autorami jest 18 projektantów. Czworo z nich to Polacy! Możemy być z nich dumni, nawet jeśli o ich sukcesie milczą główne wydania wiadomości. Teraz czas na kolejny, globalny sprawdzian. Przejdą go w sklepach IKEA. Głosować będziemy my wszyscy, kupując zaprojektowane przez nich produkty.

Krystian Kowalski, Paweł Jasiewicz i Maja Ganszyniec w 2009 r. założyli w Warszawie (z fotografem Marcinem Krygierem) Studio Kompott. Każde z nich prowadzi też niezależną działalność projektową. www.lovekompott.com

Krystian Kowalski, Paweł Jasiewicz i Maja Ganszyniec w 2009 r. założyli w Warszawie (z fotografem Marcinem Krygierem) Studio Kompott. Każde z nich prowadzi też niezależną działalność projektową. www.lovekompott.com

Krystian Kowalski, Paweł Jasiewicz i Maja Ganszyniec zaprojektowali sekretarzyk, który może stanąć w pokoju dziennym, sypialni czy kuchni. To niewielki mebel, który, jak objaśnia Jasiewicz „wprowadza porządek i prywatność. Także w przestrzeni, którą dzieli kilka osób”. Kowalski zastrzega, że „co prawda sekretarzyk pozwala kontynuować pracę w domu, ale ważne jest również, by oddzielać zawodowe zajęcia od życia rodzinnego”. „I dlatego, gdy skończymy pracę sekretarzyk, tak jak laptop, można po prostu zamknąć i schować cały ten bałagan” – kontynuuje Ganszyniec.

Wszyscy troje mieszkają w Warszawie, w mieszkaniach, które są małe, lub mniejsze niż by sobie tego życzyli i wszyscy często pracują w domu. Zauważyli, że brakuje mebli, które umożliwiałyby im pracę wtedy, kiedy chcą. Stworzyli, jak przyznała Maja Ganszyniec, taki mebel, który sami chcieliby mieć.

Sekretarzyk IKEA PS 2014. Jego skromna forma jest całkowicie podporządkowana funkcji. Opuszczany blat pozwala na wygodną pracę przy laptopie. Zamknięty ukrywa zawartość i wtapia się w otoczenie. Na szczycie dodatkowe miejsce, na przykład na niezbędne w pracy książki. Specjalny otwór ułatwia schowanie kabli. Podstawa mebla ma 90x127 cm, a wysokość 127 cm. Rama i nogi są z litego buku, a półka i blat z płyty pilśniowej w okleinie brzozowej.

Sekretarzyk IKEA PS 2014. Jego skromna forma jest całkowicie podporządkowana funkcji. Opuszczany blat pozwala na wygodną pracę przy laptopie. Zamknięty ukrywa zawartość i wtapia się w otoczenie. Na szczycie dodatkowe miejsce, na przykład na niezbędne w pracy książki. Specjalny otwór ułatwia schowanie kabli. Podstawa mebla ma 90×127 cm, a wysokość 127 cm. Rama i nogi są z litego buku, a półka i blat z płyty pilśniowej w okleinie brzozowej.

Tomek Rygalik. Projektant przemysłowy i pedagog. Od 2008 r. prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (PG13  – czyli Pracownia Gościnna numer 13).

Tomek Rygalik. Projektant przemysłowy i pedagog. Od 2008 r. prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (PG13 – czyli Pracownia Gościnna numer 13).

Stolik IKEA PS 2014 z oświetleniem i miejscem na czasopisma. Gumowa taśma utrzyma w miejscu także książkę, laptopa, kabel zasilający, pilota do telewizora i cokolwiek zachcemy mieć pod ręką. Taśmy można także użyć, by stworzyć na blacie swój własny wzór. Wymiary stolika: 68x38 cm, a wysokość z lampą to 113 cm. Konstrukcja, a także klosz, są ze stali malowanej proszkowo.

Stolik IKEA PS 2014 z oświetleniem i miejscem na czasopisma. Gumowa taśma utrzyma w miejscu także książkę, laptopa, kabel zasilający, pilota do telewizora i cokolwiek zachcemy mieć pod ręką. Taśmy można także użyć, by stworzyć na blacie swój własny wzór. Wymiary stolika: 68×38 cm, a wysokość z lampą to 113 cm. Konstrukcja, a także klosz, są ze stali malowanej proszkowo.

Tomek Rygalik wie, że natchnienie możne dopaść nas zawsze i wszędzie, dlatego zaprojektował mobilny mebel do pracy. Możemy go przesunąć tam, gdzie akurat jest nam w danym momencie potrzebny. Dzięki temu nie uciekanie nam żaden cenny pomysł. Mebel ten to kombinacja stolika z lampą i półką. Można go przysunąć i do kanapy i do fotela. Będzie też idealnym stolikiem nocnym. Poza tym nie musi służyć wyłącznie do pracy. Na stoliku można przecież odstawić filiżankę herbaty podczas rozmowy. Dla wielu będzie miał też walor sentymentalny. Do złudzenia przypomina modne w latach 60. XX wieku metalowe podłogowe lampy z gazetownikiem wyplatanym żyłką nylonową.

MAJA GANSZYNIEC, urodziła się w 1981 r. w Zabrzu. W 2005 r. ukończyła Architekturę Wnętrz w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 2008 r. Projektowanie Produktu w Royal College of Art w Londynie. Studiowała też na wydziale Design Politechniki w Mediolanie (2004). Pracowała między innymi w pracowniach: Atelier Mendini Milan, Luca Scacchetti Studio di Architettura, El Ultimo Grito. Jej klientami były firmy: Mothercare, Lakeland, VOX industries, BELLAMY, Amica i wiele innych. Prowadzi Studio Ganszyniec zajmujące się projektowaniem mebli oraz produktów. Zajmuje się także strategią designu w projektach consultingowych i przy tworzeniu nowych marek.
www.majagan.com

PAWEŁ JASIEWICZ, rocznik 1977. Pochodzi ze Świdwina. Absolwent Wydziału Projektowania Przemysłowego Politechniki Koszalińskiej i Wydziału Projektowania Mebli Buckinghamshire New University w High Wycombe, w Wielkiej Brytanii. W latach 2009–2011 współtworzył Studio Kompott. W 2011 r. w Warszawie założył własną pracownię. Współpracował ze studiem Rygalik i Touch Ideas (otrzymali nagrodę Red Dot 2011 za projekt opakowania Łomży Niepasteryzowanej). Od 2010 r. wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie prowadzi Eksperymentalną Pracownię Drewna.
www.paweljasiewicz.com

KRYSTIAN KOWALSKI, urodził się w 1982 r. w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP (2006) i Projektowania Produktu w Royal College of Art w Londynie (2010). Doświadczenie zawodowe zdobywał w pracowniach Bellini Studio w Mediolanie, Towarzystwo Projektowe w Warszawie i Tomek Rygalik Studio w Łodzi. Założyciel KKID studio, które zajmuje się projektowaniem produktu i usług. KKID współpracuje między innymi z markami: Comforty, IKEA, Noti, Iker, Marbet Style, Bellamy, Pacyga, Koło, Amica. Studio posiada również doświadczenie we współpracy z urzędami miast: Warszawy, Gdyni i Bytomia.
www.krystiankowalski.com

TOMEK RYGALIK, pochodzi z Łodzi. Urodził się w 1976 r. Studiował Architekturę i Urbanistykę na Politechnice Łódzkiej i wzornictwo przemysłowe w Pratt Institute w Nowym Jorku (1999). Studia podyplomowe ukończył w Royal College of Art w Londynie (2005). Po studiach pracował jako pracownik naukowy w Royal College of Art i otworzył własne pracownie projektowe w Londynie i Łodzi. Od 2009 r. Studio Rygalik ma siedzibę w Warszawie. W latach 2010–2012 był dyrektorem artystycznym marki Comforty. Obecnie Studio Rygalik tworzą Tomek i Gosia Rygalik z zespołem. Zrealizowali projekty m.in. dla: DuPont (Corian), Moroso, Artek, Iker, Noti, ABR, Heal’s, Ideal Standard, Pfleiderer, BOZAR i polskiej prezydencji w UE.
www.studiorygalik.com