Kolor robi różnicę

Kto by pomyślał

 

Dlaczego dobrze nam znany stołek FROSTA nabrał kolorów? I dlaczego z elektryzującym żółtym czy czerwonym siedziskiem podoba nam się bardziej niż ten z surowej sklejki brzozowej?

Stołek FROSTA. Po lewej z 2003 roku, a obok wersje z barwnymi siedziskami z 2014 roku.

Stołek FROSTA. Po lewej z 2003 roku, a obok wersje z barwnymi siedziskami z 2014 roku.

Ludzkie oko odróżnia 7 000 000 barw. Wiele uważamy za okropne. Ja jednak utrzymuję, że nie ma brzydkich kolorów, a są jedynie brzydkie zestawienia. Faktycznie, niektóre barwy lub ich kombinacje mogą „kłuć w oczy”, a nawet powodować podirytowanie, ból głowy, zaburzenia widzenia.

Z kolei inne kolory lub ich zestawienia działają na nas kojąco. Właściwie dobierając barwy, możemy poprawić naszą koncentrację, zminimalizować zmęczenie wzroku, odpręży się. Właściwości te architekci wykorzystują w projektowaniu wnętrz. Kolor używany jest też w terapii (chromoterapia) czy w kosmetologii. Ma nawet wpływ na aromat potraw; żółtozielony może wywołać smak kwaśny, różowy słodki, a szary – zapach nikotyny. Można to tłumaczyć dodatkowymi połączeniami w mózgu. Co w skrajnych przypadkach przybiera postać synestezji, która jest mieszaniem się doświadczeń odbieranych przez różne zmysły. Osoba z synestezją może na przykład widzieć słowa bądź pojedyncze litery lub cyfry w określonych kolorach. Ktoś inny może „słyszeć barwy”, co polega na tym, że dźwięki lub współbrzmienia wywołują u takiej osoby wrażenia barwne lub odwrotnie, barwy wywołują dźwięki. Synestetami byli Nikołaj Rimski-Korsakow, Vladimir Nabokov, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Franciszek Liszt.

Fotel IKEA PS VÅGÖ w 2002 roku był czerwony i czarny. W obu wersjach pojawiał się także w latach następnych. Kolory były jednak bardziej nasycone, a wykończenie nabrało połysku. Po drodze był także fotel VÅGÖ zielony, seledynowy, różowy (2011), biały (2010), turkusowy (2013), pomarańczowy (2013). Dzisiaj do wyboru mamy warianty: czerwony, biały, czarny i zielony. Projekt Thomas Sandell.

Fotel IKEA PS VÅGÖ w 2002 roku był czerwony i czarny. W obu wersjach pojawiał się także w latach następnych. Kolory były jednak bardziej nasycone, a wykończenie nabrało połysku. Po drodze był także fotel VÅGÖ zielony, seledynowy, różowy (2011), biały (2010), turkusowy (2013), pomarańczowy (2013). Dzisiaj do wyboru mamy warianty: czerwony, biały, czarny i zielony. Projekt Thomas Sandell.

Mówimy, że coś jest w powietrzu… Nagle wszyscy nabieramy apetytu na te same barwy. Wokół widzimy samochody, meble, przedmioty dekoracyjne w podobnych kolorach. A przede wszystkim odzież. To projektanci mody zwykle są pierwsi. Czy to moda, którą arbitralnie narzucają kreatorzy trendów i kolorystyczni konsultanci, czy może wynik naszych nieuświadomionych potrzeb? Eksplozja mocnych, wibrujących kolorów, którą obserwujemy, na pewno jest odreagowaniem wieloletniej dominacji szarości, czerni, barw stonowanych, jakby przybrudzonych. Jej początki sięgają ataku na World Trade Center z 11 września 2001 roku. Ma także wiele wspólnego z ekonomicznym kryzysem zapoczątkowanym w roku 2008. W naszej kulturze w sytuacjach stresujących instynktownie sięgamy po jasną, kojącą paletę.

Konewka IKEA PS 2002. Od dwunastu lat zmienia kolory jak rękawiczki. Dzisiaj dostępna jest turkusowa, zielona, czerwona, biała. Można by wręcz zorganizować plebiscyt na konewkę w ulubionej barwie. A na jej dwudzieste urodziny pomyśleć o edycji w kolorze złotym. Autorką projektu konewki IKEA PS 2002 jest Monika Mulder.

Konewka IKEA PS 2002. Od dwunastu lat zmienia kolory jak rękawiczki. Dzisiaj dostępna jest turkusowa, zielona, czerwona, biała. Można by wręcz zorganizować plebiscyt na konewkę w ulubionej barwie. A na jej dwudzieste urodziny pomyśleć o edycji w kolorze złotym. Autorką projektu konewki IKEA PS 2002 jest Monika Mulder.

Fanem koloru był Steve Jobs. Kiedy w 1997 r. wrócił do Apple, by ożywić stojącą na granicy bankructwa firmę, przepowiedział, że jednym z ważniejszych wyborów, przed jakimi staną w przyszłości odbiorcy urządzeń elektronicznych, będzie kolor. Sam wprowadził na rynek w 1998 r. nową serię iMaców w wyrazistych barwach. Nudne komputery w ciągu jednej nocy stały się pożądanym konsumpcyjnym dobrem. (Nie można pominąć faktu, że był to komputer fabrycznie skonfigurowany, gotowy do działania i z ułatwionym dostępem do Internetu). Decyzja Jobsa szybko zaprocentowała. Kolejne premiery Apple zawsze wiązały się już z nową ekscytującą paletą tęczowych barw. Pierwsze były jednak kolorowe telefony komórkowe. W 1992 roku wypuściła je na rynek NOKIA. Dlaczego więc nie mielibyśmy oczekiwać co sezon nowych kolorów konewek IKEA PS 2002, aby przebierać wśród nich do woli?

Stalowa szafka IKEA PS. Pierwsza, w 2002 roku, była czerwona. Potem pojawiła się także biała (2005), srebrna (2006). W tej chwili możemy wybierać między niebieską, białą i czerwoną. Projekt Nicholai Wiig Hansen.

Stalowa szafka IKEA PS. Pierwsza, w 2002 roku, była czerwona. Potem pojawiła się także biała (2005), srebrna (2006). W tej chwili możemy wybierać między niebieską, białą i czerwoną. Projekt Nicholai Wiig Hansen.

Barwy wprowadzane przez IKEA są zgodne z panującymi trendami. W awangardzie zawsze są kolekcje IKEA PS. Popularne produkty też nie chcą pozostawać w tyle. Szafka na buty TRONES w nowym niebieskim kolorze harmonizuje z aktualną ofertą. Tak jak i różowa lampa stołowa LAMPAN. Dobrze znane produkty w zmienionych barwach odbieramy jak nowe. Na powrót stają się ekscytujące. Także kolorystyka pozostałych serii IKEA jest starannie przemyślana. Dzięki temu jest nam łatwiej skoordynować barwy w naszych mieszkaniach. Ryzyko błędu jest sprowadzone do minimum.

I lamka stołowa LAMPAN. W 2003 roku miała barwną podstawę z przeziernego tworzywa i biały klosz. W 2006 była już cała czerwona. W 2007 – czarna. Od 2013 są: różowa, turkusowa i biała. Projekt zawdzięczamy duetowi Carl Öjerstam i Magnus Elebäck.

I lamka stołowa LAMPAN. W 2003 roku miała barwną podstawę z przeziernego tworzywa i biały klosz. W 2006 była już cała czerwona. W 2007 – czarna. Od 2013 są: różowa, turkusowa i biała. Projekt zawdzięczamy duetowi Carl Öjerstam i Magnus Elebäck.

Kolor jest tym, co najłatwiej, najtaniej i najszybciej można zmienić. Od producentów nie wymaga takich inwestycji jak wdrożenie nowego produktu, a pozwala przyciągnąć uwagę klienta. Dla nas podobnie, nowa paleta to dobry, sposób by odświeżyć garderobę czy klimat mieszkania. Za pomocą koloru w mgnieniu oka można też poprawić sobie samopoczucie. Każdy paznokieć pomalowany innym lakierem to dopiero frajda. Tak jak i stołek FROSTA z siedziskiem żółtym jak słońce.